ויזה (VISA) היא חברת שירותים פיננסיים אמריקנית, הנחשבת לחלוצה עולמית בתחום כרטיסי אשראי עוד משנות החמישים של המאה העשרים. החברה הייתה כה פורצת דרך בתחומה, ששמה הפך לשם גנרי בישראל לתיאור כרטיסי אשראי, על אף פעילותן בארץ של חברות כרטיסים ענקיות אחרות, ובראשן מאסטרקארד.
מטה ויזה העולמית ממוקם בפוסטר סיטי, במדינת קליפורניה בארצות הברית. החברה פועלת כיום בכל העולם באמצעות הנפקת כרטיסי אשראי, מתן הלוואות ושירותי סליקה – כל זאת באמצעות מוסדות פיננסיים מקומיים, שמקבלים זיכיון שימוש במותג הבינלאומי שלה. בישראל פועלת החברה בין באמצעות max ובאמצעות חברת ויזה כאל.
בישראל ניתן גם לרכוש, באמצעות בנק הדואר, כרטיס ויזה נטען שעליו ניתן לטעון עד תקרה מסוימת של כסף, לדוגמה 1,000 שקלים. יתרונו וחסרונו של כרטיס זה בכך שהוא לא כולל פרטי זיהוי של המשתמש בו ולכן נוח ומתאים במיוחד לשימוש ילדים מתבגרים או אנשים שמסיבה כזו או אחרת לא יכולים לקבל כרטיס אשראי. החיסרון בוויזה נטען הוא שבניגוד לכרטיסי אשראי רגילים ועקב היותו אנונימי, לא ניתן להכחיש את העסקאות המבוצעות בו.
Max משווק בישראל שני כרטיסי אשראי של ויזה: max ויזה ו-max עסקי.
5 עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על ויזה:
- שווה את הנייר: ב-1958 החליט בנק אוף אמריקה להתחרות בכרטיסי ההטבות לסוחרים בחנויות ספציפיות, שהיו עדיין בשיא הפופולריות שלהם בארצות הברית – והשיק כרטיס נייר בשם BankAmericard, עם תקרת משיכה של 300 דולר. בשנה הראשונה לקיומו אימצו את הכרטיס החדש 22 אלף סוחרים. בהמשך שונה השם לוויזה – והשאר היסטוריה מפלסטיק.
- ראשי תיבות בדיעבד: השם ויזה לא נבחר במקור כראשי תיבות של משהו. יוצריו רצו פשוט לבחור מלה שתהיה מוכרת בכל מקום ובכל תרבות בעולם – וגם הצליחו בכך לא רע. בהמשך הדרך החליטו בכירי ויזה להוסיף ראשי תיבות לשם: VISA International Service Association. התוספת השיווקית והמותגית הזו לא הצליחה מעולם לצבור אפילו חלקיק מהכוח ומהחשיפה של השם עצמו.
- מודל עסקי מתוחכם: אם תשאלו עשרה אנשים ברחוב, סביר להניח שרובם לא יידעו לומר איך עובד המודל העסקי של ויזה. ואכן, מדובר במודל כמעט נסתר. ויזה אינה בנק, היא לא שומרת כסף ללקוחותיה במקום כלשהו, פיזי או וירטואלי. למעשה, היא אפילו לא מלווה כסף ללקוחותיה כשהם קונים בכרטיסי האשראי שלה. אז איך זה עובד? החברה פועלת כמתווך, שמניע את כספי הלקוח מהבנק אל הספק שממנו הלקוח החליט לקנות משהו. כל זאת, כמובן, בתמורה לעמלה מהעסקאות.
- CVV זה אנחנו: ויזה חתומה על המצאת קוד שלוש הספרות שמופיע בגב כל כרטיסי האשראי כיום. הקוד משמש כאמצעי בטיחות וזיהוי נוסף, כדי למנוע או לפחות לצמצם שימושים אסורים ופליליים (גניבה, הונאה) בכרטיסי האשראי.
- יתרון לגודל: ויזה היא חברת כרטיסי האשראי השנייה בגודלה בעולם, ולא, מאסטקארד לא מקדימה אותה בדירוג. התואר מוענק, החל מ-2015, לחברת UnionPay הסינית, ששולטת כמעט בכל השוק הסיני הענקי. ככה זה כשיש כ-1.4 מיליארד צרכנים.